Recept: enchiladas met kip, bruine bonen, ui en tomaat

Afgelopen week wilde mijn vriend en ik wraps eten. Wraps met gehakt en sla is natuurlijk lekker, maar we wilden het wat uitgebreider maken. Een aantal jaar geleden kwam ik een filmpje tegen van Mascha met daarin een recept voor enchiladas. Dit filmpje zocht ik terug en gaf een eigen draai aan dit recept. Zie hieronder het smakelijke resultaat!

Voor het hele recept en meer foto’s, lees dan even verder. Als je honger hebt en niks in huis hebt, zou ik deze blogspost even skippen 😉

Benodigdheden voor 8 enchiladas:

  • 500 gr kipfilet
  • 8 (meergranen) tortilla wraps
  • een zakje geraspte kaas van + 300 gr
  • een blikje bruine bonen
  • een blik gepelde tomaten
  • een klein blikje tomatenpuree
  • een grote ui
  • een teen knoflook
  • 2 el chilipoeder
  • snufje zout en peper

Ik heb voor de zekerheid 600 gram kipfilet in huis gehaald, aangezien ik echt panisch ben voor ‘vieze stukjes’ in kip en ontleed ik zo’n stuk kipfilet altijd uitgebreid, zodat er geen ranzige rode of paarse stukjes en/of pezen in zitten. Daarna houd ik ongeveer 500 gram over.

De kip snijd je in stukjes en bak je in een pan. Deze breng je op smaak met wat zout en peper.  Ondertussen snijd je een grote ui in kleine stukjes en bak je deze in een andere pan tot ze wat glazig worden. Voeg dan een teentje knoflook in hele kleine stukjes toe en bak deze even mee.

Vervolgens voeg je het blik gepelde tomaten en de tomatenpuree toe. Deze roer je goed door en breng je even aan de kook. Voeg ongeveer 2 eetlepels chilipoeder toe. Je kan natuurlijk ook meer chilipoeder toevoegen, maar voor ons is twee genoeg.

 Haal de kip van het vuur en voeg ongeveer ¼ van de saus aan de kip toe. Probeer vooral de dikkere stukjes toe te voegen. Verwarm ondertussen de bonen en voeg ze met ¼ van de geraspte kaas aan het kipmengsel toe. Roer alles goed door.

 Het overige gedeelte van de saus schenk je over in een diep bord / schaal. Je hoeft de pan niet schoon te maken, het is juist lekker als er wat saus in overblijft. Haal de tortilla wraps door de saus en bak/verwarm deze vervolgens even in de pan.

 Vervolgens leg je een verwarmde tortilla op een bord en schep je hier een (1/8) deel van het kipmengsel op. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Rol de tortilla op en leg deze strak langs de kant in een ovenschaal. Doe dit met alle acht de tortilla wraps.

Prik nu met een vork gaatjes in de tortilla’s, zodat de saus erin kan lopen. Giet de overgebleven saus vanuit ’t diepe bord/schaal over de tortilla’s heen. Voeg vervolgens naar eigen smaak kaas toe voor een lekker korstje.

Nu mag de ovenschaal voor ongeveer 20 minuutjes in de oven. En daarna, smakelijk eten nomnomnom! Nu ik dit typ en de foto plaats krijg ik er weer ontzettend zin in! Yummie!

Gaan jullie dit recept ook eens uitproberen? 

2 gedachtes over “Recept: enchiladas met kip, bruine bonen, ui en tomaat

Geef een reactie

